AB

Arkitektur & Bydesign

Arkitektur & Bydesign handler om at skabe rum til mennesker. Vi har fokus på den formgivende proces, og uanset om du stiler efter at designe byer, byrum eller bygninger, er tilgangen den samme. Vi sætter mennesket i centrum og lader det være udgangspunkt for alle vores projekter. På DSDH får du en masse praktiske redskaber, der hjælper dig med at udvikle dine idéer. Undervejs bliver du klogere på arkitektur og bydesign, og du lærer at visualisere dine forslag – både med blyant i hånden og fingrene på computerens tastetur.

Introduktion

På Arkitektur & Bydesign lader vi os forføre af rumlige oplevelser, arkitektoniske konstruktioner og livet mellem husene. Vi skaber, tegner og bygger originale former, rum, bygninger, byer og indimellem tager vi skridtet fuldt og bygger hele nye verdener op. Undervejs bliver du betaget og begejstret, og indimellem sikkert også frastødt og forvirret, men fælles for de mange møder med arkitekturen er, at de skal inspirere og give dig klarhed over, hvilken vej du skal gå.

På Arkitektur & Bydesign bliver du klogere på både dig selv og verdenen gennem mødet med arkitekturen. Du får skærpet dit kritiske blik og lærer at forstå og analysere arkitekturen omkring dig. Du lærer at idéudvikle og visualisere dine idéer – både som sprøde arkitekturmodeller i pap og trælister, i træværkstedet, ved skumskæreren og med pennen i hånden.

Vi har plads til dig uanset hvilke forudsætninger du har, når du begynder på højskolen og bestræber os altid på at lave opgaver, der udfordrer dig på dit niveau. Lyst til at lege med form og funktion, sene aftenstunder på tegnesalen, stærk kaffe og fællesskab er selvfølgelig intet krav, men hurtigt blot en naturlig del af hverdagen på Arkitektur & Bydesign

Vi bestræber os på at gøre dig klogere på materialer, form og historien bag det eksisterende, så du vil være i stand til at skabe originale idéer og omsætte dem til løsninger, der gør verden til et bedre og smukkere sted – alt det du har brug for, hvis du overvejer at søge ind på en af landets forskellige arkitekt- og designuddannelser. Og når du er færdig på højskolen, vil du have lært at lave præsentationsmateriale, der rykker, så din portfolio-mappe står skarpt og vækker omverdenens interesse.

Varighed
24 uger (Forår) — 20 uger (Efterår)
Undervisningssprog
Dansk
Forår og Efterår
Værksted. Du får din egen arbejdsplads, hvor du kan indrette dig, som du har lyst til.

Undervisningsform

På Arkitektur & Bydesign bliver du en del af livet på en pulserende tegnesal. Med masser af kreativ energi og plads til at brede dine tanker og idéer ud – helt bogstaveligt og i overført betydning.

Du kommer til at bruge løs af din nysgerrighed, og du får skærpet din evne til at lade tankerne få frit løb. Undervejs får du masser af vejledning af dine undervisere – både skolens faste lærere og de gæsteundervisere, som jævnligt besøger skolen og afholder udfordrende og lærerige workshops.

Dfår din egen faste arbejdsstation, hvor du kan regere, tegne, skitsere og bygge modeller. De fleste af forløbets opgaver begynder med en grundig research og idéudvikling, hvor du arbejder med skitsen som redskab.

Du kommer du til at arbejde med modeller – både den hurtige håndtegnede skitsemodel og de mere præcise præsentationsmodeller, som du bygger op i pap eller lader vokse frem på computerskærmen. Dine undervisere tilbyder dig selvfølgelig masser af hjælp og vejledning undervejs, så du lærer at knække koderne til de mange forskellige modelteknikker.

Det meste undervisning er projektundervisning. Det betyder, at du – alene eller i mindre grupper – arbejder med opgaver, der typisk skal løses i løbet af en uge eller to. Du skal forberede dig på at få udfordret din nattesøvn. Lyst, engagement og hårdt arbejde kan føre én langt, og de fleste aftener er der liv på tegnesalen længe efter almindelig fyraften.

Som en del af forløbet på Arkitektur & Bydesign kommer du til at bruge vores nye, veludstyrede værksted – fra de mindre håndværktøjer til de store skæremaskiner. Vi giver dig naturligvis en grundig introduktion til hele værkstedet, når du tager hul på dit ophold.

Vi afslutter alle opgaver med en fælles gennemgang, hvor du fremlægger dit projekt og indvier resten af holdet i de tanker og overvejelser, du har gjort dig undervejs i din arbejdsproces.

Valgfag

På hvert forløb afsætter vi tre uger til valgfag. Her kan du vælge mellem forskellige fag, som supplerer de designfaglige processer og udvikler og styrker dit kreative potentiale. Udbuddet af valgfag skifter fra forløb til forløb – men det kan fx være foto, maleri, keramik, korsang, animation, parkour, skriveværksted, illustration, rytmisk sammenspil eller undervisning i nyttige computerprogrammer, som vi ikke har tid til at nå omkring i en hektisk hverdag ude på de forskellige hovedlinjer.

Se mere om Valgfag her