Fagligt

Udvikling handler om at kaste sig ud i udfordringer og stå til rådighed for alt det, man møder undervejs. På DSDH dyrker vi et åbent, ærligt og fordomsfrit arbejdsmiljø. Du lærer at sætte ord på dine holdninger og argumentere for kvaliteterne i dine synspunkter. Vi sigter efter at skabe et stærkt socialt og kreativt miljø, hvor alle føler sig så trygge, at de tør at stå ved deres mavefornemmelser, tage chancer og vove sig ud på dybt vand. Det er herude, vi for alvor bliver klogere og lærer noget nyt. Om os selv. Og den verden vi lever i.

Ugeskema

Vi har bygget vores undervisning op omkring vores fire hovedlinjer: Visuel Kommunikation, Mode & Tekstildesign, Arkitektur & Bydesign og Møbel, Rum & Produktdesign. Som du kan se på ugeskemaet, foregår det meste af undervisningen ude på de forskellige hovedlinjer, og i udgangspunktet kommer du til at arbejde sammen med dine fagfæller mandag, tirsdag, torsdag og fredag.

Hver onsdag er formiddag og aften afsat til at perspektivere og supplere dit faste fag med nye indsigter.

I løbet af et forløb har vi tre valgfagsuger, hvor du frit kan vælge blandt et bredt udbud af fag. Derudover tager vi på en uges studietur, og indimellem slår vi de fire hovedlinjerne sammen på kryds og tværs, når vi laver tværfaglige forløb.

Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
7:45 Morgenmad Morgenmad Morgenmad Morgenmad Morgenmad
8:30 Linjefag Linjefag Rengøring Linjefag Linjefag
Visionsdag
10:00 Fri Fri Fri Fri
10:30 Linjefag Linjefag Linjefag Linjefag
12:00 Samling Samling Samling Frokost
12:30 Frokost Frokost Frokost Frokost Fri
13:00 Fri Fri Fri Fri Linjefag
14:00 Linjefag Linjefag Linjefag
Fri
15:30 Fri Fri Fri
18:00 Aftensmad Aftensmad Aftensmad Aftensmad Aftensmad
19:30 Fri Fri Visionsaften Fri Fri

Mødepligt

På DSDH bekymrer os ikke kun for vores formelle forpligtelser. Vi er stærkt optaget af at skabe det bedst mulige ophold for alle vores elever, og det er vores erfaring, at fravær forstyrrer både undervisningen og fællesskabet. Derfor er der mødepligt til undervisning, fællesopgaver, skolemøder og foredrag.

Tværfagligt

Nye legekammerater er ikke kun en gevinst i livet. Vi tror på, at møder med andre mennesker giver nye perspektiver og sparker gang i inspirationen. I løbet af dit ophold på DSDH får du flere gange mulighed for at arbejde sammen med andre på tværs af hovedlinjerne. De tværfaglige møder har stor værdi – både fagligt og socialt.

Nye mennesker, nye møder, nye idéer, nye mål. Vi er ret begejstrede for at arbejde sammen på kryds og tværs.

Visionsdag

Onsdag er visionsdag. En gang om ugen udvider dygtige og spændende folk din horisont med nye indspark udefra. Som oftest står den på inspirerende foredrag, der i emnevalg spænder fra kunst, fotografi, mad og sundhed til politiske kommentarer, sexologiske betragtninger, filosofi samt selvfølgelig visuel kommunikation, arkitektur, mode og design. De eksakte foredrag varierer fra forløb til forløb, men på DSDH vil du altid være i risikozonen for at lære nyt.

De mundtlige oplæg bliver indimellem afløst af workshops, dans, yoga, meditation eller noget helt femte. Om aftenen bliver du igen præsenteret for emner, der giver nye indsigter og føjer flere lag til dit blik på verden. Det kan være en filmklub, en musikkoncert eller en litteraturaften. Nogle gange holder vi også skolemøde, hvor vi tager forslag og emner fra dagligdagen op og diskuterer dem på tværs af de forskellige hold.

Studieture

Vi kan ikke på forhånd fortælle dig, hvor studieturen går hen, men vi lover at give dig en oplevelse, der ligger langt væk fra masseturismens ligegyldige storbyferier. Vi har masser af gode kontakter til hippe designstudier, tegnestuer og gallerier, der gerne åbner dørene for os og viser deres arbejde frem. Noget du ikke har mulighed for, hvis du besøger stedet på egen hånd.

Vi kender byen godt og kan finde vej til gakkede bygninger, en listig baggård, den gode kaffebar, skæve teaterscener, kreative værksteder og alle de syrede undergrundsmiljøer.

Studievejledning

Inden du starter dit ophold på DSDH, vælger du dig ind på en af skolens fire hovedlinjer. Hver linje har tilknyttet mindst en fast lærer, som følger dig under hele opholdet. Det betyder, at du får en underviser, som kender dig og har blik for, hvordan du udvikler dig bedst og får mest muligt ud af dit ophold. Koblingen mellem det personlige kendskab til dig og vores underviseres faglige indsigt er afgørende for, at vi kan give dig en kvalificeret studievejledning.

Det er ikke alle, der ved, hvad de vil, når de begynder på DSDH, og hører du til én af dem, som endnu ikke har besluttet dig for, hvilken uddannelse du gerne vil søge ind på efter dit højskoleophold, vil vejledningen først og fremmest være en afklarende snak mellem dig og din faste lærer, hvor I sammen forsøger at indkredse dine interesser og kortlægge dine stærke og svage sider.

Er du allerede afklaret og vil søge optagelse på én af arkitekt- og designskolerne, koncentrerer vejledningerne sig målrettet om at få dig gjort bedst mulig parat til at klare nåleøjet og komme ind på din drømmeuddannelse.

Mange af vores elever vælger at søge ind på én af landets forskellige design- og arkitektuddannelser, når de stopper hos os, og de fleste af dem kommer faktisk ind. Andre har fundet ud af, at det ikke er det kreative, de vil. Og så er der dem, som starter på den uddannelse, de havde planlagt på forhånd.