MRP

Møbel, Rum & Produktdesign

På Møbel, Rum & Produktdesign er vi overbeviste om, at leg og eksperimenter er grundlaget for spændende design. De gode tanker opstår i hånden og får sit videre liv i tankerne – ikke omvendt. Du kommer til at arbejde bredt inden for designområdet – fra tegning af møbler over boligindretning og klassisk produktdesign til projektopgaver med en mere fri konceptuel eller skulpturel og kunstnerisk vinkel.

Introduktion

Savner du den magi, der opstår, når en idé materialiserer sig mellem hænderne og bliver til virkelighed? Er du på udkig efter et sted, hvor du kan bruge både hånden og hovedet i din dagligdag? Hvor det at lære nyt er drevet frem af din skaberlyst? Har du hovedet fuld af idéer, som du gerne vil omsætte til virkelighed? Eller drømmer du om at lære, hvordan man overhovedet får en idé? Elsker du at bygge ting? Skille dem ad? Er du nysgerrig på verden, og alt det vi omgiver os med i hverdagen? Har du lyst til at nå ind til kernen i dit kreative potentiale og give den fuld opmærksomhed? Eller længes du efter at være med til at løse nogle af de mange udfordringer, verden står over for i dag?

På Møbel, Rum & Produktdesign er vi nysgerrige på verden, hinanden og alt det, der omgiver os. Vi tænker bæredygtighed – både på et universelt og et menneskeligt plan. Vi skal passe på vores klode og have blik for hinanden gennem gensidig respekt.

Vi bestræber vi os på at lave opgaver, der udfordrer dig, uanset hvilke forudsætninger du har, når du begynder på højskolen. Du lærer at idéudvikle og visualisere dine idéer – både med pen og papir, i støberiet og på vores velindrettede træværksted. Vi vægter den praktiske tilgang til faget lige så højt som den konceptuelle, og du kommer du til at bruge masser af tid på vores værksteder, hvor du får rig mulighed for at arbejde med og afprøve forskellige teknikker og værktøjer – alt det du får brug for, hvis du overvejer at søge ind på en af landets arkitekt- og designuddannelser. Og når du forlader os, vil du have lært at lave præsentationsmateriale, der rykker, så din portfolio-mappe står skarpt og vækker omverdenens interesse.

Semesterstart
Forår og Efterår
Varighed
24 uger (Forår) — 20 uger (Efterår)
Undervisningssprog
Dansk
Hjem kære hjem. Du får dit eget bord, som du kan indrette nøjagtig, som du har lyst til.

Undervisningsform

På Møbel, Rum & Produktdesign kommer du til at sidde i en højloftet sal med masser af plads til at brede dine idéer ud. Du får din egen faste arbejdsplads, hvor du kan tegne, skitsere og bygge modeller.

De fleste opgaver begynder med en grundig research og idéudvikling. Du kommer til at bruge løs af din nysgerrighed, og du får skærpet din evne til at lade tankerne få frit løb. Du får masser af vejledning af dine undervisere – både skolens faste lærere og de gæsteundervisere, som jævnligt besøger skolen og afholder udfordrende og lærerige workshops. Undervejs bliver du også inspireret af de andre elever på Møbel, Rum & Produktdesign, og du bliver en del af en hverdag fuld af faglige diskussioner, der udvikler dig personligt og skærper dit blik for, hvordan du når frem til gode løsninger.

Du lærer at skitsere dine idéer i både 2D og 3D, og som en del af forløbet bliver du tilbudt et specialkursus i tegning med marktuscher – en særlig teknik man benytter inden for design og arkitektur til at skyggelægge og beskrive bløde, organiske former.

Du kommer også til at bruge vores nye værksted – både de mindre håndværktøjer og de større maskiner. Du får selvfølgelig en grundig introduktion til hele værkstedet, når du starter dit ophold.

På Møbel, Rum & Produktdesign arbejder vi ofte med en meget direkte tilgang til projekterne. Det betyder, at du kommer til at arbejde med møbler, lamper og rumlige installationer i fuld størrelse, og du får et bredt kendskab til materialer, når der arbejdes i pap, træ, plastik, skum, ler, beton, gips og meget andet.

Vi afslutter alle opgaver med en fælles gennemgang, hvor du fremlægger dit projekt og indvier resten af holdet i de tanker og overvejelser, du har gjort dig undervejs i din arbejdsproces. Du får en grundig feedback på slutresultatet – både af dine undervisere og de andre elever på Møbel, Rum & Produktdesign.

Valgfag

På hvert forløb afsætter vi tre uger til valgfag. Her kan du vælge mellem forskellige fag, som supplerer de designfaglige processer og udvikler og styrker dit kreative potentiale. Udbuddet af valgfag skifter fra forløb til forløb – men det kan fx være foto, maleri, keramik, korsang, animation, parkour, skriveværksted, illustration, rytmisk sammenspil eller undervisning i nyttige computerprogrammer, som vi ikke har tid til at nå omkring i en hektisk hverdag ude på de forskellige hovedlinjer.

Se mere om Valgfag her