AB C MYK

Højskolens egen risoprinter blev taget i brug, da Visuel Kommunikation lavede illustrationer til et alfabet.

På højskolen har vi vores egen risoprinter. Det er en printer, som kan lave digitale serigrafitryk, derudover er risoprinteren kendt for at producere mere levende farver end normale printere. Til dette projekt brugte eleverne farverne blå, pink, gul og sort. Disse farver er de samme nuancer, som bliver brugt i printfarverne CMYK. Nemlig Cyan=blå, Magenta=pink, Yellow=gul og Key=sort. Ved at bruge de 4 farver fik eleverne en bedre forståelse af, hvad der er muligt at skabe med farverne, og hvordan farverne kan blande sig på et tryk.

Udgangpunktet for opgaven var et forbogstav, som eleverne hver især havde fået tildelt. Til deres forbogstav fandt eleverne finurlige og glemte ord som “mamelukker” “laber” og “chihuahua”. De genfundne ord blev inspirationen til illustrationen. For at skabe illustrationen blev alt lavet analogt. Hver farve blev delt op i hvert sit lag og derefter lavet i sort. De forskellige lag kom i risoprinteren og blev printet til en af de 4 farver. Med alle 4 farver printet var illustrationener klar til at blive samlet til VKs eget illustrerede alfabet.

De første tanker og idéer kommer på papiret.
Der bruges lysbord til sætte stregerne helt rigtigt.
Risoprinteren er i fuldt gang med at spytte print ud.
Så skal der liges skæres til.
Den endelige illustration og de 4 lag som har skabt illustrationen.
Der er blevet lavet lag til blå, pink, gul og sort.
Det illustrerede alfabet hænger og pryder på VKs værksted.