DSDH

Tegning med kroppen

På valgfaget 'Tegning' brugte de kroppen som værktøj og kun fantasien som grænser.

Formålet med valgfaget var at få eleverne til at slippe kontrollen og sætte pris på det uperfekte. De skulle bruge forskellige redskaber som proteser og forlængelser af kroppen, og tegne med disse for at gøre det sværere at bevare kontrollen over deres bevægelser. I de fleste værker spillede musik en vigtig rolle, da de skulle lade sig føre af den musik, der spillede, og på den måde slippe de tanker og idéer, de måtte have planlagt forinden.

Ugen startede med øvelser i at løsne op og slippe kontrollen.
I løbet af ugen skulle eleverne forsøge at finde deres egen personlige tegnestil.
Eleverne tog selv del i at udvikle benspænd, der kunne udfordre måden at tegne på.
Der var mange kreative løsninger på, hvordan man kan tegne med sin krop. Sif omdannede sig selv til en kæmpe pensel ved brug af gulvmopper.
Der blev planlagt og koordineret, så det hele kunne stå skarpt til forestillingen for resten af højskolen om fredagen.
Med så mange alternative tegneredskaber skulle der et par finjusteringer til undervejs.
Svend fik den idé at hænge ned fra loftet og male med hovedet. Og selvfølgelig skulle han det.
Fredag eftermiddag kunne de fejre en vellykket performance, der blev mødt af klapsalver.