DSDH

Visionsdag: Ungdomshusets grafitti

På vores ugentlige Visionsdag zoomede vi ind på Ungdomshuset, Jagtvej 69, og den grafitti der blev synlig, især, i tiden efter rydningen i 2007.

Rasmus Greiner, har skrevet bogen ‘Oprørs Grafitti’, og på vores ugentlige Visionsdag kastede han lys på den grafitti, der var præget af rydningen af Ungdomshuset på Jagtvej 69. Udover at være tidligere grafittimaler selv, så har Rasmus også været en del af Ungdomshuset. Ifølge Rasmus tolkede medierne begivenheder på en unuanceret måde , hvor de for eksempel sidestillede grafitti med hærværk. Rasmus har i sin bog undersøgt Ungdomshusets grafitti nærmere, og han præsenterede os for den symbolik og historik, der er i grafittien, som findes omkring Nørrebro i København.

Eleverne havde mange spørgsmål, og var med til at skabe en debat om, hvad der er kunst, symbolik og hærværk. Efter det fik eleverne spraydåser i hænderne, og skabte deres egen grafitti. Denne Visionsdag faldt onsdag d. 9/11, 18 år efter terrorangrebet i USA, og derfor skulle elevernes værker tage udgangspunkt i det, og deres tanker og følelser omkring 9/11.

Eleverne lavede deres egne grafittiværker med udgangspunkt i 9/11.
Grafittikunstnere har som regel et 'tag' - et kaldenavn - og Klara og Anders' var KB for Kittelbrødre.