MT

Tilskæring

Alle elever på MT arbejder med tilskæring. Det vil sige arbejdet med mønstrekonstruktion, klippe mønstredele, sy i stout, tilpasse mønstret og sy det færdige produkt.

Eleverne arbejde i 14 dage med tilskæring, og med en masse af de elementer, der knytter sig til at designe og sy en nederdel eller jakke.

Tilskæring handler om både at lære en masse teknikker i forhold til tilskæring, klip af mønstredele og syning.  Fokus er i høj grad på, at eleverne skal tilegne sig grundlæggende teknikker indenfor mode. Teknikker som kan overføres til andre projekter, eleverne arbejder med i løbet af semesteret på MT.

Nogle elever udarbejdede mønstre til jakker og andre til nederdele. Fælles for alle var, at de skulle konstruere jakken eller nederdelen til dem selv med inspirationen var work wear.

Eleverne får introduktion til forskellige tilskæring's teknikker.
Og arbejdet med at konstruere mønsteret begynder.
For andre kan det se lidt kaotisk ud, men alle på MT har fuldstændig styr på de største og de mindste dele til deres produkt.
Der blev givet grundig vejledning gennem hele projektet.
Når de mange dele er klippet, begynder arbejdet med at sy delene sammen, og det viser sig, om mønsteret er lagt rigtigt ud.
Det færdige resultat bliver studeret for at sikre, alle detaljer er, som de skal være.
Mønsteret drøftes en sidste gang med en af underviserne, inden der bliver klippet i stoffet.
Sømme og pasmærker bliver drøftet.
De færdige jakker og nederdele blev vist til fredagsudstillingen.
To jakker med tydeligt referencer til work wear.
Fotoshoot!