MRP

Farverige taburetter

En taburet - Fem benspænd: Kan bære vægten af et menneske, have minimum en farve, der må kun bruges Douglas gran og pigmenter, den skal have et navn og et personlighedstræk ....

Fem benspænd og to uger var afsættet for dette projekt på Møbel, Rum & Produktdesign.

I den første uge var der fokus på idéudvikling, skitsering, arbejdstegninger, som bidrog til at arbejdet taburettens “personlighedstræk”. Sideløbende med den proces var valg af farve eller farver helt essentielt – fordi farver i høj grad bidrager til, hvordan vi afkoder og møder taburetten. For at forstå farvers betydning, og hvordan man kan arbejde med farver, lyttede eleverne til postcasten “Lyden af farve” af Sarah Gottlieb.

Projektets anden uge var produktion … dvs. modelarbejde i ler, save delene til taburetten, slibe og oliering. Træolien i en masse lækre farve havde vi fået af Linolie og Pigment. Og netop træoliens helt særlige transparente egenskab bidrog til at skabe en skøn balance mellem træet og farverne.

18 taburetter blev udstillet om fredag i Laden med labels, hvor man kunne læse om navnet, opdagelser i processen, valg af farver og former, som havde bidraget til hver taburets unikke design. På den måde blev hele højskolen inddraget i både produkt og proces.

Første step er skitser og arbejdstegninger.
Næste skridt er fra 2D til 3D i ler. Derefter skal de bløde former fra leret omsættes til det hårde træ.
Der tages mål ...,
og der saves.
Nogle af taburetterne bestod af flere enkelt elementer, der skulle samles
På andre var detaljerne de bærende elementer.
... alle skulle slibes, og en på af taburetterne var slibningen formen.
Der blev brug rigtig mange timer på at arbejde med farverne. Farverne og taburettens form skulle være hinandens forudsætninger.
Det sidste arbejde i værkstedet, inden udstilling i Laden.
Den helt rigtige farvekombi til netop den taburet med det navn.
En taburet til både til at sidde på og en smuk skulptur.
En skammel inspireret af en japansk port
Et skønt eksempel på, hvordan det bløde lers former kunne omsættes til det hårde træ.