DSDH

Plads til alle

Som en myretue udvikler deres slot fra nål til nål, skal vi - pind for pind - designe og bygge et siddemøbel i flere plan, som alle i gruppen kan sidde på i slutningen
af kurset. Det var målet med valgfaget "Fælles siddemøbel".

Oplægget til “Et fælles siddemøbel” lød: På vejen mod en mere bæredygtig verden, skal konkurence omformes til samarbejde især indenfor designbranchen. Vi skal forstå, at det er muligt og mere givende at samarbejde.

Valgfaget kom til at stå i samlingens tegn med udgangspunkt i klassisk møbeldesign og snedkersamlinger. Eleverne fik kendskab til konstruktion, gamle håndværksteknikker, samarbejde, skolens træværksted, bæredygtighed og selfølgelig samlinger uden brug af søm.

Målet var sammen at lave noget stort – noget som kun kunne lade sig gøre, fordi de var mange, der samarbejdede og som hjalp hinanden. Kodeordet for ugen var “emergens” … helheden er unægtelig større end summen af enkeltdelene.

.

Der var opsat nogle få regler for konstruktionen.
Opmålingen kunne begynde.
Det handler om at blive bedste ven med rundsaven
Fra arbejdstegning til produkt
Gjorderne til sæderne gøres klar.
Gjorder fastgøres til rammen.
Maling af mange mange meter træ, tager mange mange timer.
Den sidste aften før aflevering – alle hjælper til.
Resultatet afsløres til fredagsudstillingen.
– og indtages straks af glade brugere.