DSDH

Keramik

I forløbet lærer du forskellige teknikker til udforme, glasere og brænde keramik.

Keramik er et populært valgfag, hvor eleverne bliver præsenteret for klassiske teknikker som pølse- og pladeteknik. Keramik som valgfag, er en mulighed for at prøve noget helt andet end det, man laver på sit linjefag.

Elever på linjen Møbel, Rum & Produktdesign har typisk også et keramikforløb for sig selv. Her er tilgangen til arbejdet med leret en anden. Her bruger de deres sanser og oplevelser til at forme deres arbejde. Eksempelvis ved at bruge smagen af vanilje, duften af kaffe eller lyden af klassisk musik til intuitivt at udforme lermodeller.

Fælles for begge forløb er, at forløbet afsluttes med en rakubrænding. Det er en hurtig og ret fascinerende brændingsteknik, hvor keramikken tages ud af ovnen, når det er 900 grader varmt og rødglødende.

På valgfaget keramik bruger de klassiske teknikker som pølse- og pladeteknik
Man må selv vælge om det er en lysestage, vase eller noget helt tredje, man vil lave
Før tingene brændes første gang, skal de lige rettes til
Mens man venter på at tingene køler af, er der tid til lidt leg