DSDH

Materialeforståelse og materialeeksperimenter

En valgfagsuge med anderledes og nye materialer.
Eleverne har i denne uge eksperimenteret med valgfagene – tekstil manipulation, mycelium, støbning i gips, håndgjort papir og plantefarvning. Det har været en uge fyldt med nysgerrighed, sjove ideer og hands on-erfaring.
Tekstil manipulation

Tekstil manipulation med beklædningsdesigner, Stina Resting. Eleverne har arbejdet med at skabe tekstile prøver, der viser forskellige variationer af tekstile teknikker. På symaskinerne arbejdes der med metoderne –  pleating, kviltning, drawstring og rynkning. Det skal blive til en samling af flotte tekstile udtryk.

Forskellige tekstile teknikker.
Symaskinen er taget i brug.
Der er plads til vejledning og hjælp fra underviser, Stina.
Prøverne med de tekstile teknikker er blevet samlet til udstilling.
Mycelium

Søren og Lasse fra Hypha Co-Lab underviser i, hvordan eleverne kan arbejde med mycelium. Kort fortalt er mycelium et bæredygtigt alternativ og er selve netværket af rødder, inden det bliver til en svamp. I løbet af ugen handler det om, at blive bedre til at arbejde med mykologi samt være nysgerrige på se, mærke og opleve.

Mycelium lever i den hvide masse.
En vigtigt del af processen i arbejdet med mycelium er sterilisering
Her er en prøve, hvor man kan fornemme netværket af mycelium (de hvide tråde).
Forme og prøver af mycelium er klar til udstilling.
Støbning i gips

Gips er et sjovt materiale, der hurtigt tager aftryk af den form, der bliver anvendt. Eleverne skal prøve at arbejde i gips med bløde organiske forme, geometriske hårde forme og indfarvning af selve gipsen. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Støbeforme til gipsen, og nu er det bare at vente på tørretiden.
Der bliver eksperimenteret med forskellige aftryk, her er f.eks. et aftryk af en tå.
Der kommer sjove støbninger ud af gipsen.
Støbningerne er sat på podier.
Papireksperimentarium

I et sanseligt papireksperimentarium handler det om at arbejde med håndgjort papir og papirets mange muligheder. Her afprøver eleverne forskellige teknikker, når det kommer til at producere deres eget papir med indfarvning, mønstre, tekstur og form.

Mønster i håndgjort papir.
Der bliver også trykt med juicepulp fra blandt andet kiwi.
Der gøres klar til udstilling.
Så mange fine projekter.
Plantefarvning

Plantfarvning er et gammelt håndarbejde og en farvemetode med naturens egne farvestoffer. Eleverne får prøvet teknikker som indfarvning, efterbehandling og mønsterteknikker med forskellige tekstiler. Plantefarven udvindes i denne uge af blandt andet valnødder, blåtræ og rejnfang.

Der bliver rørt i plantefarven.
Gryden er fyldt med den flotteste farve fra blåregn.
Stofprøverne skal sorteres.
Eksperiment med plantefarve på eget tøj.