DSDH

Hvad er tufting?

Det tager tid at håndtufte, derfor var tålmodighed lyst til at arbejde med farver og former hinandens forudsætninger, for de elever som valgte at bruge en valgfagsuge på at tufte.
Når man tufter, bygger man motivet op på bagsiden af det stof, man tufter på. Derfor begynder et tufteprojekt med at tegne, det man vil tufte på lærredet og finde en masse garn – jo flere forskelige typer og selvfølgelige farver jo bedre. Også er det bare at nyde langsommelighed, mens motivet tager form.
En uge arbejdede eleverne med tufting, og resultaterne var helt unikke – nogle arbejdede abstrakt og andre med figurativt, nogle på store lærreder og andre på små, nogle brugte få farver og andre var rundt i hele farvepaletten.

Når billedet er tegnet om, kan man bare tufte løs
Bagsiden fikseres med latex.
Bagsiden tjekkes før alt er klar til fremvisning.
– og forfra
En skovbund af garn
– og blomstertæppe til væggen