Stave til Rum
Den første opgave for eleverne på AB var at bygge forbogstavet i deres navne i skum – altså 3D-ificere bogstavet.
Målet med opgaven var både at lære at arbejde i skum og lære et begrebssæt indenfor arkitektur og design. Et begrebssæt som er nødvendigt at kende til, når elever i deres arbejde med arkitektur skal forstå og beskrive proces og produkt. Eksempler på begreber:
Central/decentral – liniær/radial – hierakisk/uniform – rytmisk/arytmisk – spejlet/roteret – symmetrisk/asymmetrisk – åbent/lukket – stram/løs – samlet/spredt – deformeret/klart – dynamisk/statisk – massiv/hul – organisk/syntetisk – ekstruderet/sammenskubbet – blød/hård – kontrastfyldt/enkelt – stærk/svag – let/tung – foldet/stabel.
Opgaven begyndte med at eleverne skitsere på papir for at generere idéer – forskellige typer af forbogstavet i deres navn: Store og små udgaver, forskellige fonte…. Derefter skitserede de videre rumligt i plan: Snit, opstalt og aksonometri som førte til, at de kunne bygge deres bogstav i skum (cirka 20 cm. højt, maks 20 cm. langt, ca. 10 cm. bredt). Derefter blev de skårede skummodeller manipuleret – trukket, forskudt og ekstruderet med det formål at arbejde med det positive/negative rum.