DSDH

Valgfagsuge

Eleverne blev kastet ud i nye udfordringer i valgfagsugen.
Det er altid spændende for eleverne at få et afbræk fra linjefagene og arbejde sammen med andre elever end sædvanelige. I denne valgfagsuge stod programmet på: Det iscenesatte fotografi, bronzestøbning, go gaga with GAIA, T-shirt fabrik og keramik.
Det iscenesatte fotografi

Fotografier fortæller historier. På fotografi fik eleverne mulighed for fortælle historier og iscenesætte deres egne fotos. For at kunne fotografere fik eleverne gennemgang af kameraets teknik, og hvordan man komponerer, beskærer og justerer et billede. I løbet af ugen arbejdede eleverne med portrætbilleder, billeder med rekvisitter og billeder inspireret af kunstværker. Og som den største naturlighed hjalp eleverne hinanden med iscenesættelsen og med at agere  modeller.

En tur ud på gårdspladsen for at fotografere.
Med det rigtige lys og de rigtige rekvisitter bliver kunstværker til fotografier.
Mange af ugens billeder på udstilling.
T-shirt fabrikken

På T-shirtfabrikken blev der produceret print i stor stil. Eleverne fik introduktion til begreber som “printperfekt 226, printperfekt Blanc ex 3, lak 110, emulsion, expantex”. Hele ugen blev der arbejdet med serigrafitryk, stencils, tape, kartofler, trykklodser og meget mere. Sammen producerede eleverne en masse personlige prints, som har fået plads i mange af elevernes gaderober.

Der tegnes illustrationer, som skal serigraferes på T-shirts.
Der er fuld gang i fabrikken.
Det blev til mange forskellige tryk.
Keramik

Keramik handler om fordybelse i materialet og kræver en del tålmodighed. På skolens eget keramikværksted har eleverne modelleret æsker, kopper, vaser, skulpturer, smørrebrød og meget mere. Derudover fik eleverne prøvet kræfter med den gamle japanske brændingsmetode raku.

Det er godt at få lidt hjælp af underviser Rikke.
En lille Dr. Martens sko lavet i keramik. Så mangler den bare forglødning og glasering.
Der er gang i ilden, når der bliver brændt raku.
Go gaga with GAIA

Hver dag arbejdede eleverne på GAIA Museum i Randers. Kunstnerne fra GAIA Kunstakademi og eleverne fra Den Skandinaviske Designhøjskole samarbejdede om at iscenesætte og portrættere kunstnerne. Mødet mellem mennesker, der normalt ikke er en del i hinandens hverdag, skabte en masse nye perspektiver og indtryk. Det hele kulminerede i en fantastisk udstilling på højskolen med alle kunstværkerne fra valgfaget.

Bagom scenerne for at det perfekte skud af GAIAS kunstnere.
Sådan blev resultatet!
Alle kunstværkerne fra ugen bliver vist frem.
Bronzestøbning

Bronzestøbning er en teknik som gennem århundrede er blevet anvendt til støbning. Eleverne var med i alle processer fra modellering over formarbejde til støbning og efterbehandling. Fremstilling af klokker, skulpturer og lysestager var ugens opgave, og det krævede knofedt og hårdt arbejde for at få det til at ske.

Værktøjet skal frem til bronzearbejdet.
Der bliver pudset på livet løs.
Nogle af de fine lysestager og klokker på udstilling.