Positiv aktivisme

En øvelse i hvordan man kan skabe en interaktion eller et produkt, der skaber optimisme og fælleskab i en coronatid.

I oktober 2020 kunne de fleste nok fornemme effekten af den dyne, som COVID-19 havde lagt over Danmark og resten af verden. Derfor satte eleverne på Visuel Kommunikation gang i at skabe oplevelser, der løftede stemningen for de andre elever på højskolen. Nogle lavede morgenmads-banko hvor gevinsten både var en lun croissant til alle og en kurv med godter til den vindende ganggruppe. Et andet hold lod sig inspirere den velkendte kommunikationsform med en udspændt tråd og en dåse og skabte interaktion mellem de forskellige ganggrupper. Et trejde hold syede krammedukker til hver ganggruppe, så man altid kunne finde en at kramme, når man har brug for det. Endelig arrangerede en gruppe en virtuel studietur til Amsterdam, hvor vi skulle have været, havde det ikke været pga. COVID-19. Hele initiativet blev selvsagt taget rigtig godt imod, og var et dejligt indslag i hverdagen.

Design af banko-plader og indpakning til croissanter. Klar til morgenmads-banko.
Til lotteriet havde de grafiske elever tegnet billeder, der alle fortalte noget om livet på skolen.
Vinderen af banko fik en kurv med godter til hele gangen.
Den første model til at skabe kommunikation mellem de forskellige ganggrupper.
Konceptet er klar. Nu skal der bare sprayes dåser i forskellige farver.
Alle elementerne samles til én stor installation.
En tredje gruppe gik igang med at designe en krammedukke til hver ganggruppe.
Der blev taget mål og de grafiske elever gik igang med at sy de fem dukker.
Hver dukke blev forsynet med en lille besked.
De enkelte dukker blev overdraget til ganggrupperne.
Krammedukkerne blev modtaget med stor glæde.
En anden gruppe arrangerede den studietur til Amsterdam, som vi desvære ikke kunne gennemføre pga. af COVID-19.