MT

Developing knitwear

I en uge arbejdede elever på Mode & Tekstil med strik på maskiner og i hånden.

Udover at blive bekendt med håndstrik og strikkemaskiner, skulle eleverne også undersøge og fordybe sig i deres personlige, visuelle udtryk. De skulle udvikle et visuelt sprog i form af strik, som repræsenterede en del af dem selv. Projekt indbød til at eksperimentere med materiale og tekstur, og eleverne blev opfordret til at finde inspiration i f.eks. naturen eller andre rum.

Louise Lyngh Bjerregaard var hovedunderviser på projektet. Hun arbejder i grænsesøgningen mellem kunst og design med garn som hendes primære materiale og har haft udstillinger på SMK og Maison du Danemark i Paris.

Alle elever lærte at strikke i løbet af ugen.
Strikkemaskinerne blev taget i brug under projektet, og det kan gå hurtigt, når man først har lært teknikken at kende.
På strikkemaskinen skal der rettes til og vendes masker.
Dele af maskinstrikkede stykker bliver syet sammen på en gine.
Fredag blev elevernes arbejde udstillet.
Alle skulle arbejde med overkroppen i projektet.
Èn af eleverne havde taget udgangspunkt i et barndomsminde og fundet inspiration fra Pjerrot.
Eleverne havde selv stylet og taget billeder af deres overdele, som også var en del af fredagens udstilling.