Installationer i stor skala

Som det afsluttende projekt på Arkitektur & Bydesign fik eleverne mulighed for at designe og bygge deres projekter i stor skala.
I et projekt i samarbejde med Aarhus Kommune skulle eleverne designe og bygge installationer til Lisbjerg, som kunne inddrage borgerne i den udvikling, Lisbjerg lige nu undergår. Inden for de næste 25 år forventes det, at byen nord for Aarhus vokser fra cirka 5.000 til 25.000 indbyggere.
Eleverne skulle bygge modeller ud fra fem elementer (produktion, kultur, bolig, uddannelse og fremtid), som typisk udgør en by. Sammen diskuterede elever og undervisere, hvilke elementer i modellerne der havde mest potentiale og gik derefter igang med at bygge én af de fem modeller i stor skala. I solskin på plænen brugte eleverne flere dage og aftener på det 6-dages projekt for at blive færdig til tiden.
Til august skal installationerne monteres i Lisbjerg på et urørt naturområde, der om 25 år sandsynligvis vil være fuld af bebyggelse. På den måde er installationerne med til at pege på, og inddrage borgerne i, den fremtid Lisbjerg går i møde.
Ved at lave en model i mindre skala først får man en forståelse for proportioner og rumlighed.
Skitser og modeller blev brugt som rettesnore, da installationerne skulle bygges.
På med arbejdstøjet og igang.
Eleverne lavede alt på deres installationer lige fra tilskæring af træ til montering og maling af det færdige produkt.
Alle giver en hjælpende hånd, hvis der er brug for det.
Det kan være lidt frustrende, når ikke målene ikke helt passer.
Eleverne arbejdede også om aftenen for at blive færdig til tiden.
Ude på plænen i det gode vejr blev der bygget i stor stil, mens projektet stod på.
Til august skal installationerne monteres i Lisbjerg.