DSDH

Bronzestøbning som valgfag

I en tid, hvor der ofte er afstand mellem idé og tilvirkning af et produkt, skaber bronzestøbningen med sin forholdsvis enkle teknik en stærk oplevelse af sammenhæng mellem kunstnerisk og håndværksmæssig virksomhed.

Bronzestøbning var ét af de fag, eleverne kunne vælge mellem, da vi i uge 7 havde valgfagsuge på DSDH.

Bronzestøbning er en udtryksform og en teknik, som kom til Danmark for 3000 år siden.

I valgsfagsugen arbejdede eleverne med hele processen fra idé over modellering til forarbejdning, støbning og efterbehandling. Første opgave var design og støbning af et dørgreb til en yderdør med inspiration fra Art Nouveau og Art Deco. Anden opgave var en klokke, som kunne anvendes til møder og samlinger på højskolen.

Der blev støbt efter Cire perdue-metode , som betyder tab af voks. Selve støbning er en hurtigt proces og kræver stor præcision, men arbejdet hen mod støbning og efterbehandling er en proces, hvor tålmodighed og omhyggelighed er nødvendigt. Tålmodigheden i processen, arbejdet med detaljerne på formen og timerne med slibemaskinen resulterede i nogle fantastisk flotte, individuelle og unikke dørgreb og klokker.

Formen på klokken begynder at vise sig.
Undervejs drøftes, om formen følger idéen og tegningen.
Inspiration til et dørgreb kan komme fra mange steder.
Slibning og mere slibning får detaljerne til at træde frem.
Det er i processen fra flydende bronze til produkt magien sker.
Det kræver både tålmodighed og lange snakke at arbejde med bronze.
... også et dørgreb
... en anden løsning på samme opgave.
En ægte ko-klokke