DSDH

Giga illustrationer

Stort er godt, større er bedre! Udsagnet er en påstand, men hvorom alting er, så sker der noget fantastisk, når eleverne på DSDH arbejder med "Giga Illustrationer"

Valgfaget “Illustration i stor skala” handlede om at udvide den kunstneriske horisont. En kreativ proces og en uge med fordybelse, ro og koncentration resulterede i en flot udstilling af 15 meget forskellige giga værker.

I løbet af ugen arbejdede eleverne med idéudvikling, research – blandt andet i gamle bøger. De klippede og klistrede, eksperimenterede med farver og malede. De blev udfordret på begrebet komposition, de arbejdede både med det intuitive og det planlagte, og de skulle forholde sig kritisk til egne idéer.

Gennem refleksioner og vejledning blev elevernes forestilling om kunst, og hvad er værk er, sat på prøve.

Det hele begynder med mange idéer, som bliver til én ide og udvikling af et formsprog.
Idéerne bliver til skitsen, som overføres til det store lærred.
En vigtig del i tilblivelsen af værket er at blande de helt rigtige farver.
Ro og fordybelse var en væsentlig del af processen.
Sidste hånd lægges på værket.
Og så er der fernisering.
... djævlen ligger som bekendt i detaljen.