DSDH

Smykket som en bærbar kunstform

I valgfaget "Smykke- og Accessorydesign" var der fokus på objekter, der funktionelt, konceptuelt og æstetisk skabte en relation til kroppen og mennesket.

Ved at se på kroppen som et medie, udvide forståelsen af hvad et smykke er, eksperimentere med (genbrugs-)materialer, og hvordan former påvirker kroppen, arbejdede eleverne sammen med gæstelærer Josephine Graff Vallant med at udvikle accessories, som kunne forbedre kroppens funktioner.

Målet med valgfaget var at se smykket som både en bærbar kunstform og som en del af den personer, der bærer smykket. I løbet af ugen blev der eksperimenteret med materialer, elevernes forståelse af hvad smykkedesign er, metoder og forholdet mellem smykket og bæreren, smykket og beskueren og smykket og kroppen. Som afslutning på ugen udstillede eleverne deres smykker/accessories/objekter, som alle havde den funktion, at de kunne forbedre én eller flere af kroppens funktioner.

Lugtesansen fortæller os, hvad vi kan lide, og hvad vi ikke kan lide. Stimulering af lugtesansen påvirker vores relation til andre mennesker
Følesansen tages i brug, når der laves materialeprøver.
Smagssansen er en vores komplekse sanser - et smykke kan øge eller formindske kompleksiteten.
Limpistolen er et uundværligt værktøj, når der skal produceres prototyper.
Nogle af smykkerne udfordrede grænsen mellem smykker, teknologi og overvågning.
Tilpasning af smykket til kroppes form.
Fra idé til produkt - "Høresansen" klar til udstilling
Smykker og accessories er kendetegnet blandet andet ved, at de kan bæres på kroppen.