Neo Aleppo

Freden har sænket sig over Syriens hovedstad Aleppo, og det er tid til at genopbygge byen. Byens vartegn Umayad moskéen skal være symbolet på Syriens fremtid og skal bygges på ny.

Sådan blev ugens opgave indledt for det ene hold fra Arkitektur & Bydesign. I grupper á to skulle eleverne sammen skabe hver deres del af Umayad moskéen. Først skulle grundformen af moskéen støbes i gips i skala 1:50. Herefter skulle eleverne skabe et fællesareal, i en trækonstruktion, oven på grundformen. Fællesarealerne skulle bruges som motionsrum, bibliotek, undervisningslokaler og så videre, som byens borgere kunne benytte sig af.

Sammen med sin makker skulle eleverne udvikle hver deres del til moskéen.
Grundformen skulle støbes i gips, som nogle af eleverne er ved at blande her.
Gipsmassen hældes i støbeformerne.
All hands on deck.
Trækonstruktionen til fællesarealet bygges ovenpå grundformen.
Her er det et areal for ældre, der bygges.
Et eventyrlig undervisningsareal.
Motionsareal som både fungerer som fodbold- og basketballbane.
Feedback fra underviser Christian og gæsteunderviser Katrine, som begge læser til arkitekt på KADK.
Det endelige resultat
Der er mange gode løsninger og overvejelser man kan tale om