VK

Illustration

At tegne er at se ...

Visuel Kommunikation & Grafisk Design havde illustrator og tatovør Emilie Maj Risager Højland som gæstelærer i en uge. En uge hvor Emilie delte sin viden og glæde ved at fortælle historier gennem tegninger. Det var en særdeles produktiv og lærerig uge, hvor eleverne tegnede store og små oplevelser fra hverdagen i ugen, de tegnede store tegninger, tegninger som var abstraktioner, tegninger i farver, tegninger som var illustrationer og nogle præsenterede ved ugens afslutning en leporello.

Når man tegner, træner man sin evne til at se og til at koncentrere sig.
Farvelægningen er den fase i tilblivelsen af tegningen, hvor udtrykket kan ændre sig.
Hele ugen var der en særlig og koncentreret stemning på VK. Eleverne nød at have tid til at fordybe sig i hver deres illustrationer.
Der blev arbejdet i forskellige formater, med forskellige metoder og med forskellige værktøjer.
Ved "Fredagsudstillingen" i Laden blev de færdige illustrationer fra ugen udstillet.
De udstillede tegninger gav indblik i både proces og produkt.
Eleverne arbejdede også med at forene illustrationerne med ord.
... og med at transformere fysiske genstand til illustrationer.