Randerspieren

Randerspieren - der skal tænkes store tanker, , når Randers skal udvikle sig til en bæredygtige storby...

“Det skal ske gennem et strategiskifte, fra den nuværende plan med fokus på udbygning af villakvarterer i periferien af Randers, til udviklingen af en ny tæt by placeret centralt i byen på den gamle Randers-pier. Den nuværende Randers-pier er i dag hjemsted for en række virksomheder, der i løbet af de næste årtier tænkes relokeret til områder uden for den centrale del af bykernen, hvilket åbner op for nytænkning af en af Randers mest attraktive grunde ned mod Gudenåens udmunding og Rander Fjord. Drømmen er at skabe en ny levende bydel med boliger, arbejdspladser, skoler, institutioner, sport og fritid. Med andre ord alt alt hvad fremtidens randrusianer har brug for.” – sådan lød det fiktive oplæg til eleverne på Arkitektur og Byrum.

Det ambitiøse oplæg og en idéudviklingsproces, som kombinerede arkitektur med kunst, begreber og steder på alle mulige og umulige måder, resulterede i både kreative, ambitiøse og nyskabenede forslag til “Randerspieren”

Materialevalgte til skitsemodeller drøftes i grupperne
På baggrund af drøftelser i gruppen udarbejdes modeller individuelt
Den modellen i skal 1:1000 gøres klar til præsentation og udstilling.
Idéudvikling kan i et projet som dette tage mange former
Efter en uges arbejde er modellerne klar til udstilling i Laden
Præsentation og feedback på Randerspieren
Samme oplæg - mange løsninger
Nu er det op til Randers Kommune, om de vil lade Randerspiren gro.