It is a Wrap

I to uger var Visuel Kommunikation & Grafisk Design omdannet til en hybrid mellem et mindre supermarked og en emballagefabriks udviklingsafdeling, da eleverne arbejdede med visuel identitet og indpakning af fødevarer.

Målet var at designe identiteter og unikke emballager til en række fødevarer. Emballagen skulle både kommunikere indholdet, indbyde til at blive åbnet, og være sanseligt for flere sanser.

Det blev eksperimenteret med mange forskellige teknikker og materialer. Fx serigrafi, folieskære, japansk marmorering og forskellige folde teknikker.Der skulle tages stilling papirkvalitet, farveskala, funktion og oplevelsen af at åbne noget.
Undervejs i projektet blev bæredygtighed, emballage-minimalisme og oplevelsen drøftet som væsentlige elementer, når man designer emballage i 2018.
Ugen begyndte med indkøb i det lokale supermarket og en masse papir i de flotteste farver og bedste kvaliteter.
Der blev laver delikate illustrationer i frihånd.
Det typografiske element blev justeret til perfektion.
Nogle elever valgte at arbejde med serigrafisk tryk til deres indpakning.
Der blev igen og igen taget stilling til farve, papirkvalitet og trykteknikker.
Intet var overladt til tilfældigheder - forskellige udskæringer tjekkes.
Det færdige design skæres i det valgte materiale.
Som det allersidste i processen samles alle elementer til delikate og sanselige indpakninger.
Syltede græskar, syltede rødbeder og tomatjuice.
Rapsolie og tørrede svampe.
Rosenkål og flækærter.
Havrekiks og kvædesirup.
Kaffebønner og havsalt.