AB

De Dikke Dijk på en kunstige nyanlagte ø

Indledningen til projektet lød: På den kunstige nyanlagte ø Ijburg øst for Amsterdam er man ved at udvide med et nyt boligområde “De Dikke Dijk”. Her skal placeres række atelierboliger, hvor unge kunstnere og kreative kan ansøge om at bo og arbejde.

Eleverne på AB skulle i projektet arbejde i 1:50. Der skulle afleveres tre skitseforslag, som alle tog udgangspunkt i, at bygningen skulle indeholde; private rum, fælles køkken og opholdsrum, et atelier og et uderum, der forholdt sig til både de omkringliggende bygninger og den kunstige ø.

En af de fantastiske ting ved et projekt som dette er, at selvom projektet er beskrevet og defineret i detaljer, så kommer der meget forskellige løsningsforslag frem i løbet af ugen. Hvilket bliver tydeligt, når eleverne fra de andre linjefag om fredag vælger deres favorit, og det hus de gerne vil bo i.

Det begynder med mange idéer og skitser, hvoraf der skal vælges tre til at arbejde videre med.
Fra skitser til modeller.
Højskolens skumskærer er et nødvendigt og meget brugt værktøj til modelarbejdet på AB.
Bygningerne begynder at tage form.
De sidste detaljer placeres og vurderes.
Inden udstillingen er der fælleskritik på linjefaget,
... og eleverne præsenterer deres idéer, valg og fravalg for hinanden.
På fredagsudstilingen har eleverne på mulighed for at fortælle om deres projektet.