MRP

Print et møbel

Kan man printe det møbel, man står og mangler?

Opgaven for eleverne på Møbel, Rum & Produktdesign var at bygge/printe et møbel til at deres værelse på højskolen. Møblet skulle tage udgangspunkt i noget, de manglede på værelset eller på højskolen og være mulig at skille ad, så de tage det med efter højskoleopholdet.

Møblet blev designet og tegnet i 3d software, alle samlinger skulle 3d printes og møblets primære konstruktion blev udført i rundstokke.
Dag 1 var skitsering og modelbyggeri, og samlingernes udformning og hældning blev besluttet. Dag 2 var afsat til at lære og eksperimentere med 3d modelleringsprogrammet Rhino og få en basal forståelse for 3d modellering. På dag 3 og 4 skulle samlingerne 3d printes. Fokus var på at udforske de mange muligheder og begrænsinger formatet bød på, og hvordan en idé hurtigt kunne testes og forbedres. Mange samlinger gik i stykker, men fordi alle samlingerne var 3d printet på stedet, kunne der hurtigt laves de nødvendige rettelser inden deadline.
De første små skitser bygges.
Der laves flere skitser.
Den første introduktion til tegning i 3d program.
Det begynder at tage form.
– men kan til tider også virke uoverskueligt.
4 stk 3D printere arbejder i døgndrift.
Fra 2D til 3D.
Det er tid til at skære rundstokkene i de rigtige mål.
Når alle elementerne er klar, kan det hele samles.
... og testes og forbedres - hvis nødvendigt
Tid til den sidste finish.
Klar til brug på værelset.
En anden løsning med et andet formål.