Make a Magazine

Når man udgiver et magasin, så følger udgivelsen en kendt og specifik proces. Derfor var det interessant at følge, hvad der sker med designet af et magasin, når eleverne hver dag i en uge mødte ind til et benspænd for deres magasin.

My Buemann og Dennis Müller, der begge har været elever på Visuel Kommunikation og uddannet på hhv. KADK og DMJX, var her i foråret tilbage på DSDH for undervise eleverne på Visuel Kommunikation i magasindesign og magasin layout.

Opgaven, de stillede, var at lave forskellige forsider og opslag til et magasin. Den enkelte elev fik tildelt forskellig inspirations objekter og benspænd, så som temaer, farver, skrifttyper, og et materiale der var vacuumpakket. Hver dag sit benspænd som både var udfordrende og lærerigt, da de enkelte benspænd betød, at eleverne hver dag skulle forholde sig til gårsdagens arbejde, magasinets design og overveje, hvordan de ville arbejde med det konkrete benspænd i det videre individuelle arbejde med layout og design af magasinet.

My har masser af erfaring som illustrator og projektleder på DR og Dansk Design Center og Dennis fra det grafiske bureau WAAITT, han etablerede efter DMJX.  Begge øste generøst ud af deres erfaringer og viden på området, og hvad det betyder, at de, 12 år efter de mødte hinanden på DSDH, stadig er hinandens bedste venner og faglige sparringspartnere.

Jubiii - et vakuumpakket objekt. Gaven du ikke vidste, at du gerne ville have og bruge til design af et magasin.
Efter de første dages benspænd kom de første bud på en forside til magasinet.
My Buemann giver feedback på projektet.
Endnu et benspænd - et tema, som der skulle researches på, tegnes videre på og formidles i en selvvalgt form.
Som projektet skrider frem, hænges de forskellige opslag op, diskuteres i grupper og rettes til.
Frisk fra print og klar til kritik.
For at andre kunne få indsigt i processen blev både benspænd og det færdige magasin udstillet.
At lave en udstilling er en disciplin i sig selv. På DSDH øver vi os på det hver fredag - til fredagsudstillingen.
Klar til udstilling
De sidste detaljer drøftes med My og Dennis.