VK

Ensomhed

Hvad er ensomhed, og hvad kan vi gøre, når vi selv eller andre føler sig ensomme. Det satte eleverne på visuel kommunikation sig for at finde ud af.

Målet med opgaven var at udvikle et stærkt koncept. Et koncept kan tage mange forskellige former. Det væsentlige var, at eleverne gennem designprocessen udviklede den form, som bedst kunne kommunikere deres budskabet – det kunne være alt fra plakater og postkort til interaktion i byrummet og web sites..

For at kunne udvikle koncepter der havde fokus på ensomhed, var det essentielt at få i indsigt i, hvad ensomhed er, og hvad det gør ved os. Den første dag med ensomheds-projektet gik derfor med at researche, dele viden og tale om emnet. Her efter gik eleverne i mindre gruppe igang med at beskrive den problematik, de ville arbejde med og gennem forskellige Design Thinking metoder udviklede idéerne sig.

Der kom rigtig mange gode løsninger ud processen, som var begyndt om mandagen med ordet Ensomhed – blandt andet “Ensamheden”, som er café, hvor kan kun kan komme som enkelt person. På caféen kan man vælge at være alene eller danne nye venskaber med de andre, som også er alene. En anden gruppe havde arbejdet med opfordringen til at nyde sit eget selskab, uden at føle sig ensom. Ud af den idé udviklede de “Dare to go SOLO”, som på sammen tid var et opgør med FoMo og en hyldest til JoMo. Et tredje koncept var “Hej Bedste”, som kunne hjælpe bedsteforældre og deres børnebørn til at holde kontakten på trods af ofte store geografiske afstande.

Gruppearbejde er både udfordrende men også utrolig givende.
Sammen om at researche, udveksle meninger og finde på gode løsninger. Når man deler én idé, får man ofte flere igen.
De forskellige koncepter begynder at tage form.
Udvikling af identitet til et af projekterne - den analoge proces bidrager til refleksion og fordybelse.
Torsdag i en projektuge er ofte produktionsdag - det kræver masser af kaffe og snak henover computerne.
Glæden over resultatet af det første print er stor.
Som det sidste gør eleverne klar til præsentation, gennemgang og feedback på deres vidt forskellige løsninger.
En gruppe designede et samlingssted, hvor flygtninge kan møde danskere.
Ensamheden - Cafén hvor man kommer alene enten for at møde nye mennesker eller for at være sig selv.
Dare to Go SOLO er en kalender, der opfordrer os til både at nyde og være i vores eget selskab.
Hej Bedste- hjælper bedsteforældre og børnebørn til at holde kontakten på trods at store afstande.
Hej Bedste - et projektet der tager afsæt i den rolle, bedsteforældre kan have i vores liv.