MT

Design der larmer

I opgaven 'Bodynoise' skulle eleverne samarbejde om at skabe et design, der kunne lave noget larm.

På Mode & Tekstil bestod ugens projekt i designe en uniform, som kunne ‘larme’ — det kunne både være visuel larm eller lyde, som designet laver, når man tager det på. Det var altså op til eleverne at fortolke ‘larm’ og inkorporere det i deres designs.

I grupper af to fik eleverne tildelt et område af kroppen, som de skulle have særligt fokus på, inden de begynde at udarbejde idéer, lave skitser og materialeprøver. Udover at der skulle være fokus på én bestemt kropsdel, så var der yderligere restriktioner i form af farve— og materialevalg. Det var nemlig kun tilladt at bruge neutrale farver som hvid, offwhite og transparent og bestemte materialer som pladevat, plastik, jersey, garn osv. Til at samle det hele brugte eleverne drapering, som er en metode, hvor man arbejder direkte på ginen og sammensætter de forskellige materialer. Drapering er også en hurtigere metode til at kunne se, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke fungerer godt.

Eleverne havde en uge til projektet, og som billederne viser, blev projektet løst på mange forskellige måder. De færdige designs blev naturligvis udstillet på vores ugentlige fredagsudstilling, og alle designs blev foreviget på et fotoshoot, hvor elevens selv poserede og stylede billederne.

Første step er som regel at indsamling af inspirationsmateriale og lave materialeundersøgelser.
I grupper af to skulle eleverne samarbejde om udviklingen af deres designs.
Undervejs i processen kan det blive til mange materialeprøver og skitser.
– og en lille arbejdsskade.
De første prøver i lille skala og i 3D for at få en fornemmelse for designets helhed.
Eleverne gav hinanden en hjælpende hånd med de mange detaljer og nye teknikker.
Der ligger et stort arbejde bag alle designs.
Inden fredagsudstillingen blev de færdige resultat gennemgået med lup for de sidste detaljer.
Alle designs, skitser og prototyper blev udstillet til vores fredagsudstilling.
Projektet blev afsluttet med et fotoshoot, hvor eleverne agerede modeller og stylister.
Det var en udfordrende opgave at lave designs, som larmer, når man kun må bruge neutrale farver, men det lykkedes rigtig godt for eleverne.