DSDH

Designovate 2019

Designovate er en årlig tilbagevendende begivenhed, som sætter fokus på design, arkitektur og innovation.

I år kunne vi igen sammen med de fire KULT-gymnasier byde velkommen til Designovate 2019 i København. Årets Designovate handlede om design og bæredygtighed, fordi det er vigtigt, at designindustrien forholder sig til, hvordan produktion, proces og det færdige design skal bidrage til en bæredygtig fremtid.

I 1987 var den daværende norske statsminister Gro Harlem Brundtland med til til at udgive rapporten “Vor Fælles Fremtid” — nu mest kendt som Brundtlandrapporten. Rapportens kerne er, at vi skal udvikle os på en sådan måde, at fremtidens generationer ikke får dårligere livsbetingelser, end vi har i dag. Den formulering indeholder et meget fint budskab om, at bæredygtighed ikke handler om stagnation, men at vi skal udvikle os, det skal bare ikke kun være med øje for vores liv og og vores muligheder, men med forståelse for og hensyn til de kommende generationer.

Til at gøre os klogere på det, havde vi inviteret otte talere, som arbejder med design og arkitektur og bæredygtighed. Sara Buhl Bjelke medstifter af arkitektfirmaet URBAN POWER, Maiken Riis Friberg kommunikationschef i Coop, Alexander Kongshaug arkitekt, Lina Egtved Olesen uddannet skodesigner, Liv Johanne Eskholm designer og arbejder på projektet Bæredygtig Fremgang på Designskolen Kolding, Katja Egmose kreativ direktør ved EGGS Danmark, Anker Bak uddannet møbelsnedker- og designer. Til at moderere oplægget var Adrian Hughes, som nongen måske kender fra Smagsdommerne og Historiequizzen på DR.

Første taler var Sara Buhl Bjelke, medstifter af arkitektfirmaet URBAN POWER.
Liv Eksholm er designer og arbejder i Laboratoriet for Design og Bæredygtighed på Designskolen Kolding.
Undervejs kunne deltagere fra salens sende spørgsmål til talerne.
Alesander Kongshaug, uddannet arkitekt fra KADK, talte blandt andet om cirkulært byggeri.
Katja Egmose, Kreativ Direktør, EGGS Danmark, som arbejder for at skabe positive forandringer for mennesker og planeten.