Speedy Gonzales

50 grillpinde á 25 centimeter, en bundplade i brunt bølgepap og tre appelsiner. Det var hvad eleverne fra Arkitektur & Bydesign fik udleveret til at lave en tredimensionel konstruktion ─ og de skulle færdiggøre den på tid.

Rigtig mange af vores elever var gået videre til optagelsesprøven på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering — KADK. For at forberede dem bedst muligt på optagelsesprøven fik de stillet en umiddelbart simpel opgave, hvor den gode idé og deres evne til at formidle den var det vigtigste. Med tre simple komponenter –  grillpinde, brunt bølgepap og appelsiner – skulle de lave en spændende konstruktion, som kunne bære de tre appelsiner.

De elever som havde søgt om optagelse på KADK på Arkitektur skulle først udarbejde en hjemmeopgave, som de har fået vejledning i af underviserne på Den Skandinaviske Designhøjskole. Herefter blev de, der gik videre i optagelsesprocessen, inviteret til optagelsesprøve. I juli får eleverne svar på om de er blevet optaget på KADK, og vi krydser fingre for dem.

Konstruktionen skulle ikke kun kunne bære tre appelsiner, den skulle også være en interessant konstruktion.
Det krævede både en rolig hånd og meget koncentration at placere de 25 pinde, så de kunne bære tre appelsiner.
Selvom opgaven var udfordrende, var også tid til snak, hygge og feedback på hinandens løsninger.
Tre appelsiner og en færdig konstruktion.