Typografi for året der kommer

Eleverne på Visuel Kommunikation (VK) begynder året - og deres første opgave - med at designe en kalender for året der kommer.

Hver elev fik tildelt en måned, og de skulle med en tekst, typografi og layout udtrykke essensen af netop deres måned. Først skulle typografiens anatomi undersøges ved at tegne skrifter i hånden. Herefter kom deres skrift til livs i Adobe Indesign, hvor de lærte en masse om minuskler, majuskler, sheriffer, sans seriffer, ligature, spatiering og andre typografiske fagudtryk.

Til at undervise eleverne var Mia Bjergegaard, der foruden at være tidligere elev på Den Skandinaviske Designhøjskole, er meget begejstret for typografi.

De første undersøgelser af skriftens anatomi.
Gæsteunderviser Mia Bjergegaard (med hatten) fortæller, hvordan sådan en serif skal se ud.
Eleverne på Visuel Kommunikation er ofte at finde i Mac-lokalet, hvor de udvikler og udarbejder opgaverne i Adobe-programmerne.
På VK får eleverne feedback på alle opgaver og øvelser - både i processen og på det færdige produkt.
Oktober måned er ved at være klar.
Alle måneder samles til én kalender, og eleverne får deres egen kalender for år 2019.
Kalenderne opsættes til display til fredagsudstilling.
Januar, februar og marts
April, maj og juni
Juli, august og september
Oktober, november og december.