MRP

Birk Alexandersson

I løpet av året på DSDH følte jeg endelig at jeg fikk friheten jeg alltid har drømt om i tidligere utdannelsesløp.

I mange år har jeg hatt en drøm om å bli designer. Jeg har alltid funnet en stor glede i å lage tingalt fra tegninger til skateboard. Etter tre uinspirerende år gymnas i Oslo og etter et beinhardt år i militæret, startet jeg DSDH efteråret 2016. Det ble en start et fantastisk eventyr. I løpet av året DSDH følte jeg endelig at jeg fikk friheten jeg alltid har drømt om i tidligere utdannelsesløp. Det grodde hurtig til å bli et av de beste stedene jeg har vært.

Ved hjelp av dyktige veiledere, et flott verksted, lett tilgjengelige materialer og tid ga DSDH meg alle mulighetene jeg kunne be om for å greie å realisere prosjektene jeg har hatt lyst til å jobbe med i mange år. Det åpnet også opp for en rekke nye opplevelser og måter å tenke . Det ga meg en introduksjon om designog hvordan man jobber med design og arkitektur, som kommer til å bli ved meg for resten av livet.

I et ukesprosjekt dro vi til København for å lage en installasjon til Distortion. Min gruppe fire fikk et rom i en kirke 8x8x5 meter som vi innredet med store hengende pappspiraler. Noen andre sto for lys, vi hadde røykmaskin og DJ. Jeg syns dette var et veldig kult prosjekt fordi sluttproduktet var massivt og det ble super kult. Mange mennesker fra distortion kom å våres installasjon.

Men det skal sies DSDH lærer man ikke bare om design og designprocesser. Man blir også kjent med en rekke fantastiske folk. Skolen ligger et stykke vekk fra sivilisasjonen, noe som blant annet fører til at tid man vanligvis ville brukt til å dra ut i byen med kompiser heller blir brukt til å arrangere de feteste festene du kan tenke deg.

Når mandagen kommer og hverdagen sniker seg inn deg igjen starter en ny inspirerende uke som for eksempel kan innebære presentasjoner og workshops fra kjente designere og arkitektermen også om andre ting, som sunt minner deg at det finnes andre ting i livet enn design og høyskole. Det kom blant annet en tidligere elev fra Kaospilotene i Aarhus som holdt foredrag om det, samt sustainability valgfag senere, Jeg synes både foredraget og valgfaget var utrolig inspirerende og ble veldig revet med. Jeg endte opp med å søke Kaospilotutdannelsen i Aarhusistedenfor design KADK som de fleste andre kullet gjorde. Dessverre kom jeg ikke inn, og jeg bestemte meg derfor for å følge min egentlige plan og søkte meg inn designskolen i Kolding, hvor min lærer, Kåre tidligere var ansatt. Der kom jeg inn industriell design, og jeg har stor glede av å være med å forme fremtiden vår!