DSDH

Valgfag i træ Back to Basic

Helt konkret tog eleverne en kasse med håndværktøj med i skoven og lavede produkter af de træer, de fældede. Både et fokus på det historiske perspektiv og på det gamle håndværk var en del af undervisningen i "Back to Basic".

I valgfaget Træ gik elever “back to basic” og rykkede udenfor højskolens værksteder. De tog en kasse med håndværktøj med i skoven, hvor målet var at lave produkter af de poppeltræer, de fældede. Ugen begyndte med, at eleverne etablerede et værksted omkring bålhytten ved vores naboer FGU-Østjylland.  Ud over en ugen med en masse træarbejder og arbejde med nye værktøjer forskellige fra dem, eleverne kendte fra træværkstedet på højskolen, var valgfaget også en sansende oplevelse – duften af vådt træ og bål og masser af frisk luft.

Det hele begynte med at udvælge og fælde et træ.
Når man skal arbejde ude i november, er der både nødvendigt og hyggeligt at have et blå at varme sig ved.
Der snittes og snittes og snittet, og det ender med en knippel, som et nødvendigt værktøj for at arbejde i træ.
De fældede træer blev savet til de forskellige personlige projekter, som tog form i løbet af ugen.
Til fredagsudstillingen var de andre elever på besøg i bålhytte, hvor de fik indblik i både produkt og processer.
... i sidste uge var det "bare" et træ i skoven.
Emiiiiiiiiill